Projectes

Percussió i interculturalitat

Percussió i interculturalitat és un projecte comunitari que es desenvolupa de febrer a maig a les instal·lacions de l’Espai Jove La Bàscula. Hi participen un grup d’alumnes de 4t d’ESO de l’INS Montjuïc guiats per Brincadeira, companyia de batucada resident a La Bàscula.

El nom del projecte és provisional, ja que el grup de joves a qui va dirigit seran els qui escolliran el nom definitiu del projecte. El projecte treballa la interculturalitat, amb sessions específiques amb altres músics o creadores, de diferents procedències i amb actors i actrius del barri, que aportaran ritmes que posteriorment s’integraran en la peça final.

En resum, el projecte crea un espai d’intercanvi cultural a partir de la creació musical d’una peça generada amb instruments de percussió.

La proposta, que compta amb el suport del Pla de Barris de La Marina, s’emmarca en la relació de projectes de l’Espai Jove La Bàscula en col·laboració amb els instituts del territori.

 

EXPERIMENTACIÓ

Fer música

En la fase inicial del projecte, els joves experimenten amb els instruments de percussió, aprenent diferents sons i ritmes. Es coneix el funcionament d’una batucada a partir de l’aprenentatge vivencial.

 

IDENTITAT DE GRUP

Cohesionar el grup

A través de diferents dinàmiques i exercicis es presten que el grup es cohesioni i es generi una identitat col·lectiva, que permetrà trobar un nom per al projecte en general i també per al grup en particular. La tria de nom i l’estampació d’aquest en samarretes per a tot el grup, fa visible aquest procés.

 

INTERCULTURALITAT

Dialogar entre diferents cultures

El mateix grup classe respon a una diversitat de cultures dels propis alumnes o de les seves famílies. El projecte s’emmarca en aquesta realitat i busca promoure la interacció i convivència entre diferents cultures. A partir de la percussió pròpia de cada indret, emergeix el diàleg entre diferents realitats culturals que convergeixen en la peça final. Es considera que més enllà de la creació de la peça, es posa èmfasi especialment al procés.

 

CREACIÓ COL·LECTIVA

Generar una peça musical conjunta

A partir de l’aprenentatge dels instruments de percussió i amb la voluntat d’integrar les aportacions de les visites de les convidades, es genera una peça musical que incorpora ritmes i sons de diferents indrets del món.

 

MOSTRA FINAL
Presentació al públic dels resultats del procés

El grup de joves interpreten la peça generada durant tot el procés creatiu i la mostren al públic assistent en el marc de la Presentació a “En curs” conjuntament amb altres projectes del Montjuïc impulsats pel Pla de Barris de La Marina.